Bon bini klas 4! - Reisverslag uit Paradera, Aruba van Anita Boots - WaarBenJij.nu Bon bini klas 4! - Reisverslag uit Paradera, Aruba van Anita Boots - WaarBenJij.nu

Bon bini klas 4!

Blijf op de hoogte en volg Anita

21 Augustus 2014 | Aruba, Paradera

Bon bini lieve allemaal!

Zo, de eerste week lesgeven zit er alweer bijna op, en wat een ervaring is dat zeg, ongelooflijk!
Op donderdag kwamen de kinderen voor het eerst op school. Met een dosis gezonde spanning in mijn rugzak ging ik op weg. Toen ik om 7 uur aankwam, waren daar al kinderen! Drie kwartier voor de school begint, staan de eerste kids al voor de poort. Ik vond het retespannend om mijn klas te ontmoeten. De eerste dag heeft vooral in het teken gestaan van kennismaken. Wat mij meteen opviel, is dat ik echt een stuk langzamer moet praten dan in Nederland, de kinderen verstaan me niet al te best, dus veel handen en voeten werk.
Het is een grote groep, 28 kinderen. Dat is even wennen!
Er zit een jongen in de klas, ik kan geen jongetje zeggen, van bijna 2 meter lang! Ik heb de eerste keer dat ik hem zag zo gelachen! Sta ik naar boven te kijken om hem te vertellen wat hij moet doen! Als ik hem op zijn kop geef, wordt hij ook ineens heel 'klein'.. "Sorry juffrouw" zegt hij dan heel zacht. Het is een jongetje, absoluut, maar een jongetje in een veel te groot lijf! Gelukkig heeft hij er zelf niet zo last van, en het is wel handig als er iets opgehangen moet worden, want ja, de juf moet daarvoor op een stoel staan, hij kan er zo bij!
De kinderen zijn de eerste dag nog erg verlegen, er komt weinig uit. Op vrijdag durven ze al wat meer te vragen. "Juf, wanneer is u jarig? Verjaardag?"Als ik ze vertel dat ik 8 augustus jarig ben geweest, vinden ze het jammer dat dat in de vakantie was. "Nu kunnen wij niet zing voor u en bak taart" Uiteraard heb ik ze verteld dat een taart bakken ook mag als ik niet jarig ben hoor!

Ik moet wel eerlijk zeggen, ik was gesloopt na deze 2 dagen! Het liep allemaal erg chaotisch, geen vaste planning natuurlijk en het is moeilijk inschatten hoe lang de kinderen ergens mee bezig zijn.
Lucienne en ik besloten daarom vrijdag dat we het verdiend hadden om cocktails te gaan drinken bij nikky beach. De ober weet inmiddels al wat we willen, volgens mij komen we er te vaak! Ik begin met een ananas sapje en daarna gaan we over op de BBC, een overheerlijke cocktail! Ja, na 2 dagen, hadden wij dat al verdiend! Kun je nagaan wat we gaan doen na een jaar! ;)

Het weekend heb ik ook een vakantie geboekt.. Vakantie? Dit hele jaar is toch vakantie? Ja, ergens waar, maar nee, wij gaan in de kerstvakantie 5 dagen naar.... NEW YORK!!! Oooooh ik verheug me er nu al op! Iets minder op het weer daar, winter... En wij hebben alleen zomerkleding bij.. Wie komt er langs en neemt mijn winterjas mee???? ;)
Maar hee, New York, Broadway, times square, kerst!! Sounds perfect to me!! :) Nog even geduld Anita.. Je werk is net begonnen.. Oke, sorry! :)

Het weekend heb ik heerlijk gesnorkeld. De zee was zooo helder, we konden enorm veel vissen zien. Ze kwamen continue op ons af en gaven hier en daar een tikje tegen ons been, erg schattig! Veel zeesterren gezien en een scala aan mooie, leuke visjes! Ik kan niet wachten om weer te gaan duiken en de onderwaterwereld op die manier te gaan bewonderen! Ik heb een duikmaatje gevonden, dus binnenkort eens informeren over mooie duiken in de omgeving :)

Na het weekend begonnen de echte lessen op school, nu moet ik het gaan waarmaken. Vooral de taallessen zijn een grote uitdaging. De kinderen hebben al zoveel moeite met het Nederlands, dan ook nog een taalles met woorden als allesbehalve, de invloed, pimpelpaars enz. Ze keken me met grote ogen aan, maar zo goed en zo kwaad als het ging heb ik ze de teksten proberen uit te leggen. De meeste zijn gelukkig wel leergierig! Rekenen gaat een stuk beter en met spelling hebben ze me verbaasd. De eerste les, dictee, heb ik vooral erg gelachen... Woorden als zeemeermin, sporttas worden geschreven als zumumin, sporhas...
Maar toen ik ze vroeg om woorden op te noemen met de NG erin, kwamen ze los, 25 woorden hebben ze aangeleverd en ik kon ze nog een half uur door laten gaan, wauw!!
Wat ik vooral merk is dat de kinderen hier heel open zijn, ze komen veel knuffelen, vragen veel aandacht in de vorm van een praatje maken, even persoonlijke aandacht. Dat vind ik erg leuk, want het is nu eenmaal zo.. Voor een knuffel heb je geen taal nodig! :)

Het internet hier in huis is de afgelopen tijd dramatisch geweest, dus ik dacht nu meteen even een blogje te schrijven. Excuses dus ook als ik niet reageer op mails en facebook berichtjes, ik zie ze soms gewoon heel laat, via de app ben ik wel gewoon goed te bereiken :)

  • 22 Augustus 2014 - 07:08

    Sandra:

    Klinkt super gaaf.geniet er maar van.een je hebt nu geen vakantie je bent hard aan het werk dus zeker een vakantie met kerst verdiend!!!

  • 22 Augustus 2014 - 09:09

    Ingrid:

    Klinkt leuk, Anita!
    Heeft dede daar ook een lesje? ;-)
    Veel plezier, zo te lezen een hele ervaring.
    Groetjes uit Eindhoven

  • 22 Augustus 2014 - 10:44

    Ineke:

    Leuk om te lezen nietje! Drink er ook maar 1 voor mij; )

  • 24 Augustus 2014 - 09:57

    Monique:

    Dat is (natuurlijk) anders dan bij ons, maar wat een boel ervaringen. En volgens mij bevalt Aruba je al heel goed. Top!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anita

Actief sinds 15 Juli 2014
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 6784

Voorgaande reizen:

25 Juli 2014 - 25 Juli 2015

ARUBA!

Landen bezocht: